What would Google do? | Anmeldelse

Forfatter: Jeff Jarvis

En begejstret gennemgang af, hvordan der ligger nye muligheder i alle de brancher, der endnu ikke har fattet hvad Web 2.0 egentlig går ud på.

Da jeg op mod julen 2009 fik lyst til at dykke lidt mere ned i de såkaldte Web 2.0-forretningsmodeller (Facebook, YouTube, Wikipedia – og Google – for at nævne nogle af de mere kendte), bestilte jeg en stak bøger om emnet via bibliotek.dk. Så julen gik med at dykke ned i nogle primært beskrivende og akademisk analyserende bøger.

Jeg blev afgjort klogere, men ikke ligefrem forført. Det gjorde jeg til gengæld, da jeg fik fat i Jeff Jarvis’ bog What Would Google Do? Jeff Jarvis tog mig med på en visionær rejse gemme en lang række af brancher og spørger for hver branche “Hvad ville Google gøre, hvis de gik ind i denne branche?”

Nogle af de spørgsmål der stilles er: Hvorfor er det egentlig kokken der skal bestemme hvordan maden skal laves? Hvorfor skal studerende kun have adgang til deres eget universitets professorer? Hvorfor skal ejendomsmæglere tjene penge på at jeg sælger mit hus til en anden?

Jeff Jarvis er ikke i tvivl om, at en lang række brancher vil opleve revolutioner på samme måde som musikbranchen og den trykte presse har oplevet det i det senere år. Gamle forretningsmodeller vil vige for dem der forstår at bruge Web 2.0-filosofien og involvere brugerne og skabe fællesskaber.

Jeg fik så mange idéer af at lytte til den (købte lydbogen), at jeg ikke har tid til at skrive mere om den. Se i stedet videoer og PowerPoints med og af Jeff Jarvis nedenfor…

 

 

 

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

 

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes